Sunday 6 May 2018

2 Tip Anak Skor Dalam Pelajaran

Ibu bapa sememangnya bertanggungjawab dalam menentukan hala tuju anak anak mereka untuk skor dalam pelajaran, mahupun dalam kehidupan dunia dan akhirat. 

Hala tuju atau matlamat menentukan tindakkan anak anak kita dan sebagai ibu bapa yang prihatin semestinya hendakkan anak skor dalam pelajaran. Nak anak skor dalam pelajaran?. Jom kita semak 2 tip hendak anak skor dalam pelajaran.

1. Kenali samada anak kita ini seseorang yang jenis Visual, Auditory ataupun Kinesthetic.

Anak anak yang jenis visual (gambar), anak akan lebih cepat faham jika diberikan informasi dalam bentuk gambar dan peta minda. 

Anak anak yang auditory pula lebih cepat faham jika diberikan informasi dalam bentuk pendengaran contohnya dalam bentuk lagu dan atonansi.

Anak anak yang Kinesthetic pula cepat faham jika diberikan informasi dalam bentuk pergerakkan contoh ringkas adalah menyuruh anak anak tersebut untuk praktiskan apa informasi yang mereka terima.

Jika ibu bapa sudah kenal pasti anak mereka lebih cenderung ke arah mana. Contohnya anak tersebut lebih kepada visual, maka perbanyakkanlah memberikan informasi dalam bentuk video dan gambar.

2. Di galakkan ibu bapa pelbagaikan cara anak belajar, samada melalui Visual, Auditory mahupun melalui pergerakan badan (kinesthetic) walaupun kita sudah tahu mereka lebih bercenderung terhadap salah satu daripada tiga tersebut.

Tujuan di galakkan ibu bapa pelbagaikan cara anak belajar samada melalui Visual-nya, Auditory-nya dan Kinesthetic adalah untuk mengelakkan anak anak berasa bosan. Pelbagaikan persembahan adalah lebih menarik!.

Selain itu juga, dapat mengukuhkan lagi kefahaman tentang informasi yang anak anak terima.

Gambar dari Google

Jom ibu bapa hebat, kita pasangkan hala tuju untuk anak kita supaya mereka skor cemerlang dalam pelajaran dunia dan juga akhirat nanti.

Aisyah Hamid (Kak Chah)
Tip Kesihatan Pantas
Solusi Anak Sihat dan Cerdik
Konsultan Qaseh Gold
Qaseh Gold Selayang dan Petaling Jaya
Free Delivery QasehGold at Selayang dan PPUM
Wasap Kak Chah - 017 615 5038 -

No comments:

Post a Comment