Sunday 3 February 2019

Kesan Tidak Cukup Serat Pada Anak

Antara cabaran besar kepada kita, para ibu adalah memastikan anak-anak memakan sayur setiap hari. Sayur ada serat. Tak cukup serat, nanti masalah sembelit bertambah berat tau.

Jom kita baca apa kesan jika tidak cukup serat pada anak

1. Buang air besar tidak lancar
Tujuan Serat merangsang gerakan usus, sehingga sisa-sisa makanan yang telah dicerna akan cepat dikeluarkan oleh tubuh. Selain itu, serat juga berupaya menyerap air untuk sisa makanan lebih mudah dikeluarkan oleh tubuh. 

2. Sering merasa lapar
Serat juga mempunyai fungsi seperti membuatkan perut rasa sentiasa kenyang dan kenyang lebih lama. 

3. Berat badan terus naik
Kenapa badan mudah naik, di sebabkan oleh kurang memakan serat. Serat akan membuatkan badan kenyangan lebih lama akan tetapi dengan kurang pengambilan serat, akan menyebabkan badan sentiasa lapar. Asyik hendak makan, memang akan menyebabkan badan terus melonjak naik.

4. Kadar gula darah melonjak.
Makanan berserat juga  untuk membuat gula darah tetap normal. Biasanya, makanan yang mengandung serat tinggi tidak memiliki kandungan indek glisemik yang tinggi, sehingga boleh untuk diamalkan oleh penderita diabetes.

Oleh itu, apabila memakan makanan yang bergula, kadar gula darah terus melonjak naik.

5. Infeksi saluran cerna
Kurang serat akan terjadi gangguan pada pencernaan perut. Contohnya anak kita akan mengalami iritasi usus, radang usus besar, radang usus dan rektum.

Sumber: hellosehat.com

Sebab itu Kak Chah sarankan formulasi Qaseh Gold Junior keluaran Ana Edar. Qaseh Gold Junior menggunakan kurma asli kisar yang boleh membekalkan serat untuk membantu melancarkan pembuangan air besar insya Allah.

Anak-anak taklah terseksa apabila nak membuang. Mereka ceria, tentulah kita pun gembira kan.

Sumber: hellosehat.com

No comments:

Post a Comment