Friday 8 February 2019

Kesan Paracetamol atau Panadol

Anda ada masa untuk sakit kepala. Itulah tagline yang menjadi viral sekarang.

Paracetamol atau panadol adalah ubat demam dan ubat tahan sakit. Jika anak anak kecil demam, terus di berikan ubat demam ini.

Sebenarnya terdapat juga kesan sampingan jika menggunakan paracetamol atau panadol ini secara berpanjangan atau melebihi dosnya.

Antara kesan umum adalah risiko pendarahan yang semakin banyak, lebam atau tanda-tanda jangkitan seperti demam dan sakit tekak.

Jika di ambil secara berlebihan dan berterusan dari yang disyorkan boleh menyebabkan penyakit pada hati. Segera dapatkan rawatan perubatan sekiranya anda mendapati tanda-tanda kerosakan hati seperti loya dan muntah yang kerap, mata dan kulit kekuningan, urin berwarna gelap, sakit perut/abdomen dan kepenatan yang melampau.

Alahan juga boleh berlaku dalam pengambilan paracetamol, walau bagaimanapun jika berlaku seperti simptom gatal, ruam, bengkak (muka/lidah/tekak), pening dan susah bernafas.

Cepat cepat rujuk Doktor ya.

Sumber: Portal My Health

Jika ada ibu bapa hebat, hendak elakkan ubat ubat seperti ini. Boleh cuba Qaseh Gold Junior untuk kuatkan sistem imum dan elak selalu makan ubat demam.

No comments:

Post a Comment