Tuesday 23 January 2018

Resdung Pada Anak Anak

Sumber: Wikipedia.org
Gambar: Google

Resdung pada anak anak juga ada, ramai customer Kak Chah mempunyai anak anak yang ada resdung dan bagaimana Qaseh Gold Junior boleh membantu korang.

Qaseh Gold Junior boleh membantu kerana mempunyai 14 ramuan yang hebat yang bercirikan anti inflamasi atau anti radang. Contohnya Habbatu' Sauda, Madu, Kurma, Tiin, Kismis, Bayam, Minyak Zaitun, Gam Arab, Pegaga, Badam, Gingko Biloba dan Za'faran.

Jom kita faham dulu tentang resdung. Resdung merupakan sejenis penyakit di mana terjadinya radangan pada rongga sinus yang disebabkan oleh jangkitan kuman. 

Resdung dikenali sebagai sinusitis atau jangkitan sinus atau rinosinusitis.  Ianya keradangan pada sinus yang menunjukkan gejala/tanda. Tanda dan gejala biasa adalah:-

1. Lendir tebal dalam hidung
2. Hidung tersumbat
3. Sakit pada muka.
4. Sakit kepala
5. Kurang deria bau
6. Sakit tekak
7. Demam
8. Batuk - Batuk sering lebih teruk pada waktu malam

Ia ditakrifkan sebagai rinosinusitis akut (ARS) jika ia berlangsung kurang dari 4 minggu, dan sebagai rinosinusitis kronik (CRS) jika ia berlangsung selama lebih daripada 12 minggu.

Resdung disebabkan oleh:-
1. Jangkitan
2. Alahan
3. Pencemaran udara
4. Masalah struktur dalam hidung 

Dalam kebanyakan kes, ia adalah disebabkan oleh jangkitan virus. Jangkitan bakteria boleh hadir sekiranya gejala bertahan lebih daripada sepuluh hari. Episod berulang lebih cenderung pada mereka yang memiliki asma, cystic fibrosis, dan fungsi imun yang lemah. 


Resdung juga boleh bawa maut.

Aisyah Hamid (Kak Chah)
Tip Kesihatan Pantas
Solusi Anak Sihat dan Cerdik
Konsultan Qaseh Gold
Qaseh Gold Selayang dan Petaling Jaya
Free Delivery QasehGold at Selayang dan PPUM

No comments:

Post a Comment