Saturday 14 October 2017

5 Tip Kuatkan Benteng Kesihatan Anak Anak Anda

Sememangnya musim Oktober, November Disember adalah musim hujan. Anak anak senang terdedah dengan penyakit selsema, batuk dan demam. Anak Kak Chah juga begitu. Nak elak anak anak kerap demam, batuk dan selsema Kak Chah amal Qaseh Junior.

Cuba korang bayangkan anak anak korang sihat, tidak mudah terkena 3 serangkai ini (demam, batuk dan selsema), happy kan. Hendak berjalan anak anak ke mana mana pun senang sebab tidak payah fikirkan tentang kesihatan anan anak. Hendak kuatkan sistem imunisasi anak anak korang, cuba 5 tip ini.

Ini adalah 5 tip untuk kuatkan benteng kesihatan anak anak anda:-

1. Tamankan sikap pentingkan kesihatan setiap hari.

Jalan terbaik untuk melawan penyakit segala semulajadi adalah dengan menamankan sikap pentingkan kesihatan yang baik setiap hari. Kesihatan anak anak akan terjejas dengan pengambilan pemakanan yang tidak berkhasiat contohnya makanan yang banyak bahan perasa atau banyak gula.

Pengambilan makanan yang tidak berkhasiat akan menyebabkan peningkatan radang pada badan. Kesannya melambatkan sistem badan untuk menyerang balik virus atau bakteria jahat. Pastikan anak anak korang makan sekurang kurangnya satu jenis sayur setiap hari.

Selain daripada itu juga, pastikan kebersihan persekitaran dan badan. Sering mengingatkan anak anak tentang kebersihan tangan contohnya.

2. Berikan anak anak makanan yang berkhasiat.

Berdasarkan website www.foxnews.com, berikan prebiotics kepada anak anak boleh membantu sistem percernaan menjadi lebih baik, membantu membuang toksin dan juga boleh kuatkan imunisasi anak anak korang. Galakkan anak anak untuk makan makanan berkhasiat contohnya sayur, bijian dan sebagainya.

Contoh macam anak Kak Chah susah hendak makan sayur, jadi Kak Chah berikan makanan berfungsi kepada anak anak. Makanan berfungsi yang Kak Chah amalkan adalah Qaseh Junior. Anak anak suka makan Qaseh Junior adalah disebabkan rasa yang sedap, manis manis kurma dan madu. 

Selain itu terdapat 17 ramuan didalam Qaseh Junior dan salah satunya juga bertindak sebagai prebiotic iaitu gum arah. Gam Arab ada dalam Qaseh Gold ya, sememangnya digalakkan anak anak junior untuk mengamalkannya.

3. Kurangkan stess.

Bukan orang dewasa sahaja yang stress, anak anak kecil juga mempunyai stress. Kebanyakkan ibu bapa fikirkan anak anak tidak stress, sebenarnya persepsi tersebut adalah tidak tepat. Stress boleh jadi kepada sesiapa pun termasuklah bayi.

Hormon stress boleh menyebabkan menurunan sistem imunisasi badan. Contoh stress yang ringkas adalah anak pergi sekolah setiap hari, penuh dengan aktiviti sekolah dan tambahan pula musim peperiksaan. Sebaiknya berikan anak anak masa rehat dengan bermain dengan aktiviti yang mereka suka untuk memastikan hormon stress dibebaskan. 

Salah satu makanan sunnah yang hormon penenang adalah kurma. Kurma mengandungi triptofan, iaitu hormon penenang. Inshaa Allah anak anak akan lebih tenang.


4. Tidur yang cukup.

Bergantung pada umur anak anak, biasanya anak anak akan tidur 10 - 14 jam setiap hari. Jika mereka  kekurangan tidur akan menyebabkan sistem imunisasi akan terjejas. Punca utama anak anak mudah mendapat penyakit, terutama penyakit demam, batuk dan selsema adalah daripada sistem imunisasi yang tidak kuat.

Pengguna gadget juga menjadi punca anak anak kurang tidur Elakkan terlalu lama menggunakan gadget, contohnya telefon  kerana terdapat radiasi yang boleh membuatkan anak anak letih. Pastikan tutup pengguna gadget beberapa jam sebelum tidur dan galakan anak anak supaya tidur awal.

5. Boleh berikan herba atau makanan tambahan pada anak anak.

Terdapat banyak dipasaran makanan yang terbaik untuk kuatkan sistem imunisasi anak anak dan pasti diambil secara konsisten berbanding kita tunggu bila anak sakit baru hendak ambil makanan tambahan tersebut.

Selamat bercuti korang, hari ini ahad, korang berjalan ke mana.




Aisyah Hamid (Kak Chah)
Tip Kesihatan Pantas
Konsultan Qaseh Gold
Qaseh Junior Selayang
019 - 366 7907




No comments:

Post a Comment